Visuel Kommunikation - og Proces-turisme Askov Højskole 2017 21. august - 16. december VISUEL KOMMUNIKATION Før vi begynder at kommunikerer visuelt, skal vi på en guided tour til nogen af de processer, der ligger bag forskellige visuelle udsagn og udtryk: PROCES-TURISME Nogen processer er meget sanselige, stoflige, taktile og motorisk udfordrende som feks arbejde med ler, sten, træ og tekstil, andre som tegning, fotografi, geometri eller skrivning kan opleves som mere logiske og analytiske, men det kan også være at du oplever det modsat, og det kan være at du falder for den mindst ventede. Turen går rundt til en lang række materialer, metoder og medier og vil forhåbentlig lede dig på sporet af dine egne foretrukne processer og måder at skabe billeder på, Undervejs vil der opstå en samling af visuelle udtryk som vi selv har skabt og fælles erfaringer vi kan inddrage i det videre arbejde. DE FEM MÅDER Indledningsvist vil jeg gerne vise jer 5 måder at skabe billeder på: FOTOGRAFI - SKRIFT - TEGNING - MODEL - SAMLING Det er fem måder jeg selv bruger dagligt, og når jeg ser mig omkring, ser de ud til at være udbredt praksis for de fleste mennesker lige nu. Ikke nødvendigvis som billedkunstnerisk-praksis, bare som en del af hverdagens gøremål. Ved at blive bevidst om disse fem måder, forvandler vi dem langsomt til metoder eller værktøj. Og ved at arbejde med dem dagligt, bliver de til en praksis; - måske en del af din praksis! Jeg vil gerne vise jer, hvordan de er en del af min og mange andre billedkunstneres praksis, og opfordre til at i indledningsvist prøver dem af. På den måde får vi nogen fælles materiale- og metode- erfaringer som kan være nyttige i dialogen om den individuelle praksis. Tallet fem er ikke afgørende, det er bare mit lykke-tal, og så er det overskueligt. Det kan være at i vil bidrage med andre måder at skabe billeder på eller andre lykketal og så kan vi udvidde eller indskrænke paletten undervejs.
FOTOGRAFIET Fotografiet er implementeret alle vejne i vores kultur, så hvad enten vi vil det eller ej, er det en uundgåelig del af de visuelle indtryk vi dagligt afkoder, drømmer og arbejder med. Samtidig er kameraet blevet et selvfølgeligt værktøj i telefoner, computere, supermarkeder og undergrundsbaner, journalister og andre borgere, så det er meget let at få adgang til og folk bruger det til alt muligt. Jeg vil gerne vise jer hvordan jeg prøver at blive herre over det og bruge det i min egen praksis.
SKRIFTEN Skriften er et fantastisk værktøj til at skabe billeder; Både ordene vi vælge, måden vi sætter dem sammen på og det skriftsnit der tegner ordbilledets enkelte bogstaver Rytterskoler, Højskoler, Folkeskoler og Friskoler mm. har gennem de sidste 300 år gjort skriften til folkeeje. Skriften er mindst lige så uundgåelig en del af vores daglige rutiner som fotografiet - og så er den vidunderligt billedskabende! Jeg tænker at vise jer nogen udvalgte ord-billeder af J P Jacobsen og ved, - at Anne Mette Schultz vil vise jer nogen af Selma Lagerløfs. Samtidig er de enkelte bogstaver vokset ud af hieoroglyfiske billed-tegn, der over tid er blevet forenklet til abstraktion, og standardiseret til det fælles alfabet vi har lært i skolen. På trods af denne standardisering lever tegningen stadig i de enkelte bogstaver når tusindvis af nye skriftsnit hvert år ser dagens lys; - så man kan sige at skriften på alle fronter grænser op til billedsproget, eller simpelthen at skriften er en del af billedsproget!
TEGNINGEN Er et gammelt håndværk, et forskningsfelt for indviede og en del af lægmandens daglig praksis alle steder hvor der er brug for at slå en streg. Et hav af redskaber og medier har gennem tiden været anvendt i tegningens tjæneste, og jeg tænker at vi skal opleve nogen af dem her. Men med udgangspunkt i blyant og papir, kan vi starte en rejse sammen der begynder når stiften rør det øverste lag af papirets fibre. Eller måske med udgangspunkt i kullene fra et bål og fliserne på havegangen.
MODELEN Uanset om man er vokset op med et børneværelse fuld af legeetøj og "bling!" eller bare har leget med nogen grandkogler, sten og pinde, så er mange af barndommens lege en introduktion til fantasiens skalafrie forestillingsverden. Legofigurerne og den lille kastanie-skals-båd er begge indgange til en omtydning af det forhåndenværende med alle materialernes sanselige kvaliteter i behold: Vandpytten er ikke længere en kande veltet saftevand på bordet, den er et hav, men det er stadig vådt!
SAMLINGEN På en tur langs stranden får man hurtigt skaffet sig en samling på halsen. sten, skaller og andre fund fylder lommer og tasker. Men samlingen kan selvfølgelig også opstå i haven, på indkøb, på nettet eller pr post. Udpakningen hjemme er næste fase. Vurderingen af det indsamlede. Sortering, kategorisering og udvælgelse. Samlingen skal have et vist omfang, før man kan arbejde med den; en kritiske masse som kan organiseres, beskæres og komponeres til meningsfulde helheder. Hvis man ikke smider sine skitser ud, bliver de hurtigt til en kritisk masse man kan arbejde med.
Skolernes Udstilling 2014 11. april - 2. maj
DIDAKTIK rundvisninger, foredrag, workshops 3-7 årige www.vejenbilledskole.dk 7-14 årige www.vejenbilledskole.dk www.vejenkunstmuseum.dk Kunstnermøder på Vejen Kunstmuseum Om det Gode og det onde i Kunst og Computerspil på Vejen Kunstmuseum og Vorbasse Skole Tegn og programmer dit eget Platformspil på Askov Højskole 14-21 årige www.kunstogdesign.dk 21-35 årige Fontdesign og Grafisk tilrettelæggelse; Højskolen Østersøen 2015 3d-tegning med fontcreator; Kongelige Danske Kunstakademi 2014 Løgumkloster Højskole 2013 Ceramic Context 2006 andre Voksne Tour-Guide: Worpswede Kunstnerkoloni med Museums - og Kunstforeningen for Vejen og Omegn Foredrag: Worpswede Kunstnerkoloni; Museums - og Kunstforeningen for Vejen og Omegn Foredrag: 200 års Manga; Kunst 6630, Rødding Foredrag: Hyfer og Sporer fra Livets Skove, Naturkraft2013.dk, Askov Foredrag: Hyfer og Sporer fra Livets Skove, Skovsnogen på Alt_Cph 2013
Sophus Ejler Jepsen